måndag 9 november 2015

Specialpedagogik!

Japp, då var vi igång!

Idag bjöd telebild sändningen på en föreläsning om specialpedagogik och frågorna om vad begreppet specialpedagogik innebär. Jag själv upplevde att denna föreläsning utgick från boken "Specialpedagogisk verksamhet i grundskolan" (A-L. Eriksson, K.Göransson och C.Nilholm (red). Studentlitteratur 2011)
Jag sitter i Mariestad och hos oss väcktes det många olika tankar om vad denna pedagogik innebär och diskussionen var ett faktum.
Efter ett tag kom vi fram till att vi tänkte på begreppet specialpedagogik på två sätt.

1. Specialpedagogen själv är den pedagog som kan ge eleven individanpassade och koncentrerade undervisningstillfällen utifrån det behovet som eleven har. Denna pedagogik kan man behöva under en kortare stund alternativt hela sin skolgång. 

2. Klassföreståndaren bedriver också själv specialpedagogik dagligen i sitt klassrum. tex genom specialanpassat material, speciella platser i klassrummet, tydligt schema och allt annat som man kan göra för att klassens och elevernas enskilda behov ska tillgodoses.

Vi var inte alla överens om vad vi egentligen tycker om specialpedagogik och dess funktion som hjälpmedel. Men vi var helt överens om att klassföreståndare idag och framöver kommer behöva ha väldigt stora kunskaper inom detta ämne för att kunna ge sin elever den hjälp hen behöver.

Sen diskuterade vi också det centrala begreppet inkludering och dess komplexa betydelse. Där kom vi fram till att detta är jättebra OM...

- eleven som ska inkluderas
- klassen som hen ska inkluderas i
- vårdnadshavare till klassen och hen
- klassföreståndare och övrig skolpersonal

....är informerade och förhoppningsvis positiva till denna inkludering. Sen MÅSTE man vara beredd att ge detta tid och ibland vara öppen för att det kanske inte alls blir som man tänk sig i slutändan.
För hur vi än vrider och vänder på detta så är det människor vi jobbar med och ingen död materia.

Nu blir det lunch och sen Skype med Grupp 7!

Hörs senare!
Malin

3 kommentarer:

  1. Jag anar ett dilemmaperspektiv i era tankar kring inkludering och jag håller helt med.Tycker också att dialogen som ni tar upp i samband med inkludering måste ha en viktig roll. Viktigt att det blir en bra pedagogisk miljö både för eleverna med särskilda behov och för den övriga klassen. En primitiv inkludering utan särskilda hänsyn förstör för alla.

    SvaraRadera
  2. Hej, tänkte precis som er. Som "vanlig" pedagog är det såklart att man tänker specialpedagogiskt också. Om man är en bra pedagog så gör man såklart detta sömlöst. Det är ju inte så att man kan ställa om och byta pedagogisk form så det är viktigt att på daglig basis få in detta i arbetet. Så förhoppningsvis kommer det att bo en liten specialpedagog i oss alla när vi kommer ut på fältet! Bra läsning.

    SvaraRadera
  3. Stort ämne specialpedagogik! Inkludering är helt klart komplext och individuellt. Många somatiska sjukdomar och handikapp är också beroende av extra hjälp i skolan. Det finns många frågetecken. Är det ett fysiskt/psykiskt funktionshinder eller något annat? Hur gravt? Hur många? Hur mycket tid och uppmärksamhet behöver de? Hur påverkar det klassen? Vilken kunskap har specialpedagogen/läraren? Behövs en speciell kompetens eller mer stöd och materiell anpassning tex; elever med språkliga problem, trauma, insulinbehandlad diabetes, svår epilepsi, astma, syn eller hörselskadad, bipolära sjukdomar, asberger, ADHD, Down syndrom, rullstolsbunden m.m.

    SvaraRadera