I mitt förra blogginlägg skrev jag om hur jag inte är först med att ta in ny teknik. Jag anser dock att det är väldigt viktigt, framför allt som lärare, att försöka hänga med i samhällets utveckling, och nu lever vi i internet-eran.
Så mycket har förändrats på kort tid i och med internets inträde i våra liv och framfarten av tekniken. När jag gick i skolan fick jag höra att jag var tvungen att lära mig multiplikationstabellen utantill för att jag inte kommer ha en miniräknare på mig hela tiden. 100 kronor på att du som läser det här har tillgång till miniräknarens funktioner inom en meter från där ni är just nu...
Jag säger inte att du inte har någon nytta av ditt inpräntande av multiplikationstabellen. Framför allt under din skoltid kan det ibland underlätta och minska tiden för att lösa matteproblem att inte behöva slå in varje multiplikation, division etc. Men att gömma sig bakom "du kommer inte ha tillgång till en miniräknare hela livet" håller inte längre.
På samma sätt håller det inte att ignorera dagens tekniska framsteg och hur stor del internet har i vår vardag. Jag var resurs under en svenskalektion per vecka med en fjärdeklass. Eleverna skrev berättelser via en nätbaserad plattform där de kunde använda sig av ett stort sortiment med inspirerande bilder, och på ett enkelt sätt göra berättelserna till små böcker. Allt sparades automatiskt, och skickades enkelt in till läraren via Google Drive. Ett kanonprogram. Något som läraren dock inte hade koll på, men som jag hade, var det här med flikar i webbläsaren. Det hände flera gånger att några elever hade uppe spelhemsidor eller googlade på bilder av rockband på andra flikar. Självklart var de kvicka på att byta flik när man kom gåendes för att se hur det gick för dem, något som till en början fungerade på deras lärare, som tydligt inte var särskilt van vid dagens teknik. Tyvärr för dessa elever började jag arbeta där och då var det slut med tjuvspelande under lektionstid.
Vi som inte känner suget att skaffa den senaste tekniken när den kommer ut måste kämpa lite mer med att försöka hänga med i utvecklingen. Men vi alla måste konstant, genom hela karriären i skolan, jobba på att hänga med i vad för trender på nätet som kommer och går hos våra unga, samt jobba med hur vi mest framgångsrikt kan lära ut om källkritik, nätmobbing, sociala medier och så vidare.
Tankar?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar