Vi har verkligen ett privilegium i att vi kan ha fysiska träffar och inte bara via Skype, så i torsdags valde vi att ses på Skövde Högskola för en heldag med diskussioner, reflektioner och samtal. Det blev dock inte så mycket kaffe som jag trott, men det var trevligt ändå.
Vi kom igång ganska snabbt med våra egna reflektioner och diskussionen blev helt perfekt. Alla var med och bidrog med sina tankar, erfarenheter och citat från litteraturen.
Självklart var vi inte helt överens om allt, men vi har en väldigt bra respekt för varandras tankar och jag upplever att vi har högt i tak och inte är rädda för att framföra våra åsikter och heller inte för att ifrågasätta, fast med respekt, när vi inte håller med. Det är väldigt bra!!!
Vi gjorde färdigt vår powerpoint inför fredagens redovisning och kom fram till ett litet "motto".
Grupp 7´s motto inför litteraturseminarium.
Vi måste se varje individ, och hela individen, vilket kommer ge oss möjlighet att låta barnen blomma ut till sin fulla potential.
Med detta menar vi att vi pedagoger ska se varje individ i gruppen som en egen individ och inte bara som "en elev i gruppen". Att vi också tar oss tiden att lära känna individen i sin helhet, intressen, familjesituation, självuppfattning och genom det får en relation och bygger ett förtroende oss emellan. Vi tror att om alla dessa byggstenar är på plats så kommer arbetet med att utveckla och hjälpa barnet till sin fulla potential gå mycket lättare, än om vi inte hade byggt en bra grund att stå på tillsammans.
Några av torsdagens diskussionen i stora drag!
- Miljön
- Klassrummet
- Skolgården
- Arbetsro i klassrummet
- Stora vs små grupper
- Vad är egentligen inkludering?
- Specialpedagogikens roll i skolan.
- Diagnoser och särbegåvning.
- Vikten av en god och respektfull relationen mellan pedagog-elev, elev-elev, pedagog-förälder-elev, pedagog-överig personal och alla andra som kan tänkas ha en roll i skolan.
- Behovet av att kunna använda sig av olika typer av pedagogik för att nå eleverna.
- Höja skolans och läraryrkets status genom att bland annat höja lönerna och utbildad personal.
- Det kompensatoriska perspektivet
- Dilemmaperspektivet
- Det kritiska perspektivet
- Lärandesvårigheter och beteendesvårigheter som kan vara helt oberoende av varandra, men den ena kan också "föda" den andra.
Sen blev det fredag och dags för redovisning...
Tyvärr var tekniken inte med oss och vi fick ringa upp varandra flera gånger för att vi inte hörde varandra, men redovisningen gick väldigt bra!!
Feedbacken från Helena kändes relevant och saklig, men eftersom vi drog in diskussionen i vår redovisning så blev diskussionstiden med henne inte särskilt lång.
Men vad gör det, när hon var nöjd och vi blev godkända!??
Det var allt för mig denna gången!
Tack och hej!!
//Malin
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar