torsdag 10 december 2015

"Utbildade lärare flyr.."

Igår träffades grupp sju på högskolan i Skövde för uppstart av vårt nya grupparbete. Diskussionerna var som vanligt livliga. Vi har verkligen högt i tak och alla får komma till tals. Vi är lycklig lottade som kan träffas och diskutera. Skype är visserligen kanonbra.. Men diskussionerna flyter på, på ett helt annat sätt, när man kan ses. Man slipper även all teknisk strul som ofta blir… J
Vi kommer att göra en fortsättning av vårt förra grupparbete. Det känns som ett bra upplägg och vi kom rätt långt med planeringen igår.

En intressant artikel som publicerades på Svenska Dagbladet i dag torsdag, skriver om att behöriga lärare lämnar skolor i utsatta områden för att arbeta på skolor där elevernas föräldrar är högre utbildade. Vad beror det på? Är det mer ansträngande att arbeta på skolor i de utsatta områdena? Varför upplevs skolorna som mer ansträngande? Är klasserna för homogena?

Kan man (eller får man) anta att rika kommuner med invånare som har högre utbildning, att deras barn får gå i skolor, dit behöriga lärare söker sig till? Och att dessa elevers resultat är högre där, än elever som går i de utsatta områdenas skolor? http://www.svd.se/stora-skillnader-mellan-skolor


Vad tror ni om det här? Blir likvärdigheten hotad om vi väljer de ”fina” skolorna? Hur kommer man åt problemet så att alla barn får samma chans till en likvärdig  utbildning?

Må gott!
/Elin

10 kommentarer:

  1. Genom det fria skolvalet kan man välja och kanske är det så att detta är mer uppmärksammat bland de föräldrar med högre utbildning, då utbildningen och även kvaliteten är något som är viktigt för denna grupp? Kvaliteten på skolor varierar massor runt om i landet och de skolor som tex är överrepresenterade med utlandsfödda barn är så klart mer ansträngda och kräver mer resurser, men får de det? Kanske är det så att personalen på friskolor kan på verka sin situation mer eller ligger kanske svaret i att friskolor själva kan välja vilka elever de vill ha?

    http://www.svt.se/ug/friskolor-valjer-bort-besvarliga-elever

    SvaraRadera
  2. http://www.svt.se/nyheter/inrikes/skoltrotta-larare-knaar-pa-jobbet

    SvaraRadera
  3. Det är en intressant debatt. Själv har jag kollegor som lämnat friskolor för att de inte ansåg att de får använda sina kunskaper på rätt sätt och utan rätt stöd. De har setts som bland de "bästa" lärarna på skolan. Den förklaringen de gav varför de slutar var att de vill arbeta i lugn och ro. Kunna använda sin kompetens på att lära ut istället för att använda lektionerna för konfliktlösning eller uppfostran. De lärare har sökt sig till skolor utanför storstaden till mindre förorter. Det vi inte får glömma att så läge inte hela skolans arbetslag arbetar i gemensam riktning så kommer de "duktiga" lärare söka sig vidare. Sen är det kanske vanligare att lärare flyttar från vissa skolformer till andra. (Det är inte säkert att gräset är grönare på andra sidan.)

    SvaraRadera
  4. http://www.expressen.se/nyheter/tre-av-fyra-larare-overvager-sluta/

    SvaraRadera
  5. Den bilden du beskriver har blivit allt mer vanlig ute på skolorna. Jag jobbar på en skola där en klass har bytt lärare 6 gånger under tre läsår för att de känner att uppdraget är för tufft och trivs inte med ledningen och miljön på skolan. Det är självklart viktigt att man trivs på sitt jobb men de känns att läraren flyt sitt uppdrag ibland. Om alla duktiga lärare ska försvinna från en skola och ersättas med vikarie och andra obehöriga lärare då kan vi inte uppnå likvärdighet på skolorna.

    SvaraRadera
  6. Det är svårt, oftast är det väl pengar som styr. Fattigare kommuner, färre legitimerade lärare. I dagens samhälle ökar ju eleverna kraftigt också med flyktingströmmen. Frågan varför lärararna flyr är intressant. Alla historier jag har hört är om just arbetsklimatet och de extrema kraven i skolan. En lärare kan inte göra flera lärares jobb, exempelvis som vi tagit del av lärare som får betygsätta deras obehöriga kollegors elever. Den arbetssituationen kan vi inte acceptera, men vad har vi för val? Det leder till bland annat att vi söker oss till andra kommuner, i vissa fall råkar de vara rikare. Hur ska vi bryta mönstret? Vad är den största orsaken? När vet vi att skolans förändringar går åt rätt håll?
    Tack för läsningen!

    SvaraRadera
  7. Intressanta artiklar, och det finns säkerligen många olika faktorer som styr både att lärarna flyr och att skolan idag inte är likvärdig. En orsak kan vara det fria skolvalet. En annan kan vara hur bra skolorna anses vara. Eftersom jag själv tittar på olika skolor inför nästa höst då min dotter ska börja i förskoleklass är det många parametrar jag går efter, och således inte bara vilken skola som ligger närmast.
    Att lärarna flyr utsatta områden tror jag dels beror på att det krävs mer utav dig som lärare men du får inte mer tid till att utföra arbetet. Det vill säga; du jobbar ihjäl dig.

    Lärarnas riksförbuds tidning "Skolvärlden" skrev i senaste numret att 3 av 4 lärare ofta funderar på att sluta som lärare. I enkäten som gjordes är skrämmande; 78% av lärarna funderar på att sluta, 54% av lärarna har inte tillräckligt med tid att ge eleverna tillräckligt med stöd, 68% av lärarna anser att arbetsbördan påverkar elevernas resultat negativt.
    Hur kan vi bryta trenden, och framförallt om läraryrket inte i framtiden ska bli yrket som gör att människor går in i väggen?

    SvaraRadera
  8. Jag tror att många föräldrar med högre utbildning blir mer noga med var deras barn går i skolan, för att de vill att barnen ska ha lika bra utbildning som de själva har. Jag antar också att föräldrar med högre utbildning har bättre jobb, och har därför också möjligheten att mer fritt välja skolor. Jag gick i högstadiet i en väldigt liten by, och jag vet att många hellre hade velat gå i ett högstadie en större stad som låg 20 minuter bort. Men många kunde inte byta eftersom föräldrarna inte hade möjlighet att byta skola.

    SvaraRadera
  9. Vad jag läst mig till går barn till utbildade föräldrar (på högskolenivå) oftare på vidareutbildning än vad barn utan utbildade föräldrar. Jag tror nog att det ligger något i den forskningen. Så den ifrågasätter jag inte så mycket. Då är det nog vanligare att de "utbildade" föräldrarna pratar och tycker till om sina barns utbildning. De vill att de ska fortsätta utvecklas och tycker på något vis inte att deras barn får utnyttja sin fulla potential på den skolan de kritiserar. Förutsättningen för dessa barn är att de har det förspänt med välutbildade föräldrar, då ligger det närmare tillhands att de är noggranna med skolan de väljer. Jag tror inte det är ett tillräckligt bra perspektiv att se detta som dåligt för likvärdigheten. Svårt att förklara. Det kräver fler perspektiv än på det planet för att förstå. Så lite mer bakgrund i artikeln skulle uppskattas. Igen, svårt att förklara detta..

    SvaraRadera
  10. En diskussion som känns både tråkig och jobbig för en blivande lärare. Jag kan förstå att lärare väljer bort de utsatta områdena eftersom läraryrket i sig är väldigt krävande i sig, utan att man jobbar på en utsatt skola. Men självklart blir ju likvärdigheten hotad om inga utbildade lärare vill arbeta på skolor som är särskilt utsatta. Dock vill jag gärna tro att de lärare som arbetar på dessa skolor har en annan typ av passion för sina elever och för att hjälpa dem att ta sig framåt i livet. Detta gäller självklart inte alla, men de eldsjälar till lärare som finns där ute tror jag att man hittar på just sådana skolor.

    SvaraRadera