Podcasten Lärandehjulet
Målet och syftet med vår designade skoluppgift för åk 6 i religionskunskap är att fördjupa elevens kunskap och förståelse för begreppen etik och moral. Vi vill även göra eleven medveten om grupptryckets påverkan och att människans handlingar och beslut får konsekvenser. Vi vill också ge eleven möjlighet att utveckla sin självkänsla och förmåga att samarbeta.
Vi har valt att använda oss av www.enalyzer.se för att på ett tydligt och konkret sätt kan få en tydlig statistik över elevernas svar. Detta resultat kan då lätt jämföras med 4-hörnövningen. Enkäten görs enskilt och 4-hörnövningen görs enskilt i grupp och här blir eleverna medvetna om hur de kan påverkas av andras val. Förutom enalyzer använder eleverna den aktiva klassbloggen. Där får eleven uttrycka sina egna tankar om veckans arbete och hur det har fortskridit. Genom detta får de reflektion, återkoppling och repetition.
Delaktighet sker här genom enskilt arbete och gruppens dialoger samt diskussioner där vi som lärare följer upp med formativ bedömning. Vi kommer därigenom att försöka driva varje elev vidare i sitt tänkande, utan att ifrågasätta deras åsikter.
Vad är dina tankar om vårt upplägg?
Vad känns intressant och spännande?
Vad kännsmindre intressant och relevant?
Delge oss gärna din åsikt!
Med varma hälsningar
Grupp 7
Vad är dina tankar om vårt upplägg?
Vad känns intressant och spännande?
Vad kännsmindre intressant och relevant?
Delge oss gärna din åsikt!
Med varma hälsningar
Grupp 7
Kul upplägg på själva redovisningen, blir lite roligare att lyssna när ni gjorde det som en pod med intervju istället för "vanlig" redovisning. Tycker upplägget med först enkät och sedan fyra hörn var bra för att få eleverna att själva reflektera över hur de kanske ändrar sin åsikt när de ser vad de andra väljer. Viktigt med etik och moral. Frågor om rätt och fel ligger väldigt nära och hur pratar man om det utan att på något sätt ifrågasätta någons åsikter! Det tycker jag är svårt! Bra redovisning och upplägg!
SvaraRaderaRoligt med ett annorlunda upplägg på redovisningen! Jag tycker att ni har kommit fram till ett bra sätt att träna eleverna i etik och moral, även om detta kan vara svårt att träna elever i. Hur lär man någon vad som är rätt och fel utan att bli personlig? Hur lär man elever att kunna vara sig själva?
SvaraRaderaJag tycker också att 4hörn övningen kan bli till ett roligt moment för eleverna. Det jag kände när du hade med "eget alternativ" som en valmöjlighet, och de elever som ställde sig där eventuellt skulle få redovisa sitt egna alternativ tror jag kan vara något negativt då vissa elever tycker att det är jobbigt att prata och ha en åsikt framför klassen. Dessa elever kanske väljer det enklare alternativet då och väljer något som redan finns fast eleven kanske inte egentligen tycker så.
Ni har gjort en intressant film som man blir nyfiken på när Ni gör det som en intervju!
SvaraRaderaJag saknas dock att se Er som pratar lite grann. Övningarna och upplägget känns lätt och förståeligt för eleverna samt också ganska roligt. Att sedan jämföra de båda övningarnas resultat skapar en god inblick i elevernas tankar. 4 hörn är en bra övning men man skall alltid komma ihåg att vissa individer ställer sig där "alla" andra ställer sig för att slippa motivera sig, men sånt förekommer ju nästan alltid i allt man gör...
Mycket bra jobbat och kul att få höra era tankar.
/Madde
Tycker att det var roligt att ni valde att presentera er lektionsplanering som en pod med intervjuer och jag tycker att ni har ett bra lektionsupplägg. Jag tycker att det är bra att ni har valt att ha både en enkät och fyra hörn övningen med samma frågor och det är intressant att ni vill jämföra dessa svar med varandra och se om svaren har förändrats. Här kan man tänka sig att det kommer bli skillnader då det i den typ av värderingsövning som fyra hörn är, då alla kan se vad man svarar, finns en chans att alla elever inte vågar vara uppriktiga eller faller för grupptrycket. Dock så kanske inte alla elever är helt uppriktiga i en enkät heller, det får man inte glömma. Jag tycker även att det är intressant och viktigt det som lektion tre ska handla om, då gruppen ska skriva om etiska frågor och hur olika religioner ställer sig i dessa. Bra att eleverna även själva får ta ställning här, dock så vågar kanske inte alla vara helt uppriktiga här heller då detta ska publiceras på klassbloggen.
SvaraRaderaHej ett bar sätt att få fram många olika åsikter och tankar. Många skriver kommentarer om att alla kanske inte vågar säga sina tankar men det blir helt klart lättare än i en stor grupp. De fyra hörnen känns bra och är säkert lätt för eleverna att förstå. Detta kommer också vara en övning eleverna kan växa i och känna sig mer trygga i om de provar flera gånger. Smart!
SvaraRaderaIntressant redovisning, gillade att ni gjorde det som en Podcast och genomförde det hela genom en intervju, det förtydligade det hela bra. Tanken med själva lektionerna är något jag själv kommer att ta med mig i ryggsäcken. Jag tycker det är bra att kunna göra frågorna individuellt till en början för många gånger blir det så att man går dit alla andra går. Att man som lärare sen kan se skillnaden på hur eleverna svarat på frågorna individuellt och hur de sen svarar när hela gruppen ser är bra för att få en uppfattning om hur gruppen fungerar tillsammans och se om eleverna vågar uttrycka sina egna åsikter i grupp. Det ni för fram i filmen är ett viktigt ämne som kan vara svårt att förtydligas för eleverna på ett bra sätt och få den att förstå innebörden, jag tycker att ni har lyckats att hitta ett bra sätt att göra detta på! Tack för en bra redovisning :)
SvaraRaderaJag tycker att detta upplägg var bra, metoderna välvalda och skulle nog gå bra att genomföra.
SvaraRaderaJag tycker om att det fanns fyra alternativ varav ett var "eget val", då eleverna verkligen får tänka till och reflektera.
Skulle nog inte vilja kalla det mindre intressant men tycker att de kunde fått höra en religiös person berätta vad den blivit utsatt för själv i skolan så att eleverna får en bättre visuell bild av det än att bara läsa om det eller tänka teoretiskt :)
Bra jobbat!! Kil att ni gjorde detta som en Podcast!
MYCKET roligt att lyssna på er redovisning. Jättebra jobbat!
SvaraRaderaJag tycker upplägget verkar väldigt bra. Först med enkäten och sedan med 4-hörn. Eleverna får då en insikt i att det inte är så enkla frågor att besvara och att man faktiskt kanske inte vågar stå för vad man har svarat på enkäten och väljer ett annat hörn. Grupptryck! Det är viktigt att eleverna får diskutera sådana frågor, för att "vänja sig" lite vid sådana situationer.
Tack för en rolig och gripande redovisning!
KUL upplägg! Det är alltid mycket lättare ur orkes-synpunkt att kunna lyssna sig igenom ett helt upplägg i stället för att läsa ingående hur varje lektion planeras (speciellt när man som elev måste leta upp en film som man skall ta sig igenom för att kommentera, intresset svalnar något när man ser ett tre sidor lång inlägg med klass-planering) Det var trevligt att lyssna på, då det verkligen låter som att ni sitter och pratar med en person som inte vet något innan! 4-hörn övningar arbetar man med ute i arbetslivet i teambuilding syfte, ett jättebra sätt att få elever/personal att få fundera och utveckla sina tankar och känslor. Bra jobbat!
SvaraRaderaHej och tack för en trevlig presentation. Kul och enkelt upplägg där ni tagit med delar från LGR 11 kursplan i Religion. Det är ju otroligt viktigt att eleverna vågar ta ställning för eller emot olika dilemman vi ställs inför både vad gäller etik, moral och religion. Ni frågar mig som lyssnare/betraktare om mina tankar kring upplägget. Jag tycker att det mesta är bra men kunde göras lite tydligare och ännu mer enligt kursplanen. I åk 6 skall eleverna få sina första betyg och det är oerhört viktigt att de vet syfte, vad som skall bedömas (vilka förmågor som skall tränas/testas. Att det inte är deras åsikt i sig som bedöms utan hur de faktiskt argumenterar och resonerar kring frågorna) samt vad i det centrala innehållet som man skall arbeta med. Här tycker jag att ni kan förtydliga ytterligare. Förmågor som skall utvecklas står i punktform för varje ämne i slutet av syftesdelen. Vad från det centrala innehållet åk4-6 som detta berör kunde också tagits med mer ordagrant enligt kursmålen. Jag tror att om ni förtydligar detta så kommer eleverna att förstå ännu bättre och kunna bli ännu mer motiverade till uppgiften. Men som sagt. Bra jobb, trevlig presentation och kul variation.
SvaraRaderaKul med en Podcast som variation :)
SvaraRaderaEn sak jag verkligen gillar med ert upplägg är att ni valt att lägga till målet att våga stå upp för sig själv och sina egna åsikter men samtidigt undrar jag hur ni tänker att ni ska ge formativ bedömning på tex fyra hörns övningen, hur bedömer man någons åsikt?
Med risk för att upprepa; vad kul med Podcast!
SvaraRaderaGillar ert upplägg, tydligt och konkret. Snyggt gjort med delar från Lgr 11. Särskilt bra att ni lyfter vikten av elevernas delaktighet och att stå för sina egna åsikter
Med risk för att upprepa; vad kul med Podcast!
SvaraRaderaGillar ert upplägg, tydligt och konkret. Snyggt gjort med delar från Lgr 11. Särskilt bra att ni lyfter vikten av elevernas delaktighet och att stå för sina egna åsikter
Det var oväntat med intervjuform. Synd att vi inte kom på den ide´n. Smart! Eftersom ni inte syntes i bild och ljudet var ganska skränigt och burkigt ,var det ibland lite svårt att hålla isär allas roller. Kanske fler dialektröster. Viktiga ämnen ni tar upp, etik och moral samt grupptryck. Bra upplägg, men det kan bli känsligt med fyrhörningen. Mycket hänger nog på med vilken fingertoppskänsla man känner sin klass och alla elever samt på vilket sätt man förklarar uppgiften innan man börjar.
SvaraRadera